Dinsdag 19 april 2011 (Fès) - Reisverslag uit Meknès, Marokko van Pabo Hogeschool Utrecht-Amersfoort - WaarBenJij.nu Dinsdag 19 april 2011 (Fès) - Reisverslag uit Meknès, Marokko van Pabo Hogeschool Utrecht-Amersfoort - WaarBenJij.nu

Dinsdag 19 april 2011 (Fès)

Door: 2011paboHU

Blijf op de hoogte en volg Pabo Hogeschool Utrecht-Amersfoort

19 April 2011 | Marokko, Meknès

Na een vermoeiende dag gisteren mochten we zowaar een uurtje eerder opstaan vandaag. Ons geluk kon niet op! Tegen 9 uur vertrokken we richting Fès. Al wachtend op de beveiliging die geregeld moest worden voor in de medina, konden we genieten van het prachtige uitzicht op het uitkijkpunt. Fes is in grootte de derde stad van Marokko en het is de oudste koningsstad. Het is gesticht door Moulay Idriss I aan het eind van de 8e eeuw. Moulay Idriss was de stichter van de eerste Arabische dynastie in Marokko; daarvoor waren het allemaal Berber vorstendommen. Zijn zoon Moulay Idriss II heeft Fes verder uitgebouwd. De medina bestaat uit een Andalusisch gedeelte en uit een Arabisch gedeelte. Beide delen zijn gescheiden door een riviertje. In het Arabische deel staat de Kairaouine moskee, een heel grote en beroemde moskee. Fes is heel lang het religieuze centrum van Marokko geweest, waar studenten uit de verre omgeving islamwetenschappen kwamen studeren. Daarom heb je er ook veel “madrasa’s” zitten, religieuze scholen.
Nadat er een gids en twee agentes geregeld waren konden we de medina in. Beveiliging was nodig omdat we als toeristische groep erg opvallen en om elkaar niet kwijt te raken in de drukke smalle straatjes. In de medina keken we onze ogen uit. Er was een verscheidenheid aan winkeltjes met levensmiddelen. Variërend van groente en fruit tot levende kippen en dode geitenkoppen. Gezellig!
We moesten oppassen voor passerende ezels en hun uitwerpselen die her en der midden op straat lagen. In Nederland waarschuw je elkaar voor auto’s en fietsers. In de medina van Fes riepen we constant: “Pas op, een ezel!” of “Poep!” :)
Verder hebben we een Koranschool, een weverij en een leerlooierij bezocht. Onze gids vertelde dat de vloer van de Koranschool van marmer is, in de muren cederhout is verwerkt en de mozaïek versieringen allemaal handgemaakt zijn. De studenten die hier studeerden, woonden hier ook allemaal. Het gebouw bestond uit verschillende lokalen, een gebedsruimte en een pleintje met een fontein waar men zich kon wassen voor het gebed.
De weverij konden we bereiken via een smalle doorgang, waarna we in een open ruimte kwamen, ook wel Karavanserai genoemd. Een karavanserai was vroeger een herberg voor handelsmensen, die daar konden logeren met hun koopwaar en dieren. Een local vertelde ons hoe de stof geweven werd en deed bij iedereen voor hoe je de sjaals als hoofddoek kon dragen. Zie de foto voor het leuke resultaat!
Hierna weer snel door naar de leerlooierij. Wat een stank!! Gelukkig werden we een klein beetje uit ons lijden verlost door het krijgen van een muntblaadje. Hier kon je aan ruiken om de geur te verdrijven. De leerlooierij bestond uit verschillende verdiepingen. Vanuit de bovenste verdieping hadden we uitzicht op de bassins waar het leer gekleurd werd. Er worden geen chemische stoffen gebruikt voor het kleuren, maar planten en mineralen. Leerlooien is heel zwaar en ongezond werk. We konden goed zien hoe de mannen aan het werk waren. Van het leer worden onder andere tassen, jassen en slippertjes gemaakt. De leerlooierij hing hier dan ook vol mee. De verkopers wilden ons heel graag van alles aansmeren, maar ze vroegen er belachelijk veel geld voor. Dus voor hen: helaas pindakaas!
Na nog wat drukke, smalle straatjes getrotseerd te hebben met z’n allen gingen we weer terug naar de bus. Nu richting de Volubilis, een Romeinse ruïne stad. Onderweg stopten we op een mooie plek om met z’n allen te gaan picknicken! Mohammed, onze reisbegeleider, had voor heerlijke broodjes, beleg en fruit gezorgd.
Hierna vervolgden we onze weg dan echt naar Volubilis. Jan en Gerard hebben ons op leuke en interessante manier inzicht gegeven in de Romeinse stad die hier gestaan heeft. Ze gaven ons de opdracht om iets te zoeken wat je normaal wel in een Romeinse stad tegenkomt en dat hier ontbrak. Dit bleek een Amfitheater te zijn.
Ook moesten we een plek zoeken waar de centrale verwarming goed te zien was. Dit bleek moeilijker dan gedacht. Er werden foto’s genomen van doucheputjes tot pilaren. Uiteindelijk hebben Floor en Iris het gevonden. Het bleken twee buizen te zijn waar water doorheen stroomde.
Weer terug op de thuisbasis werden we verwend met Marokkaanse couscous. Morgen staat ons een lange dag in de bus te wachten, dus we ronden het voor vandaag af!

Wist je dat:
- Iedere kilo marmer uit de Koranschool werd geruild tegen 1 kilo suiker?
- Men in de weverij wol, katoen en zijde van de agaveplant gebruikt om sjaals en jurken (zoals djellaba’s en kaftans) van te maken?
- Het leer soepel wordt gemaakt door vogelpoep te gebruiken?
- De kleur rood gemaakt wordt van klaproos, de kleur geel van saffraan, bruin van cederhout en blauw van indigo?

Groetjes en veel liefs,
Malyssa Welle en Linda Harte

• 20 April 2011 - 08:27

Wim Dekker:

Schitterende reis en wat een prachtige ervaring. Dit is wat je noemt "rijkdom" het inzicht en de kennis die opgedaan wordt.
    Na het lezen van jullie verslagen en het zien van de foto's ben ik nog meer benieuwd naar jullie verhalen.
    Marit en je reisgenoten veel plezier, Papa.

• 20 April 2011 - 08:41

Ineke Vogels:

Het verslag is heel beeldend; ik kon bijna de geur van de leerlooierij en van de ezels in de steegjes ruiken.

• 20 April 2011 - 12:18

Carla Van Schaik.:

Wat een geweldige foto`s.
    Ik hoop dat jullie het allemaal naar jullie zin hebben.
    Verder een hele dikke kus voor Alexandra!!!
    Groetjes je tante en je nichtje !!!

• 20 April 2011 - 13:40

Kabouterhuisje:

Gelukkig even tijd gevonden om op het werk het net op te gaan. Geniet van de verslagen en foto's. Veel plezier verder allemaal speciale groetjes aan Daan. Els

• 20 April 2011 - 16:46

Antonina Pietrosanti:

Wat een schitterende reis, wat had ik graag mee gewild.
    En spannend onder politiebegeleiding de medina bezoeken. Over het filmpje over de leerlooierij ben ik heel blij dat ik dat niet hoeft te doen. Dat is zwaar en heel ongezond werk.
    Ik kijk al uit naar het volgende reisverslag. Heerlijk om jullie zo te volgen.Verder doe ik de speciale groetjes aan Anne en xxxxx aan Alexandra en aan alle reisgenoten heel veel plezier nog!!!
    Familie Pietrosanti

• 20 April 2011 - 17:58

Gerard Van Wiggen:

Hallo allemaal daar in Marokko,

ondanks het feit dat het weer hier nog mooier is dan bij jullie vind ik het jammer dat ik niet mee kon. Wat jullie daar zien en meemaken moet echt fantastisch en leerzaam zijn. Maar bovenal geniet van wat je ziet en wat jullie samen mee mogen maken.

• 22 April 2011 - 19:49

Yolanda V Haaren:

Jullie hebben al een hoop gedaan en gezien. Boeiende verslagen. leuk hoor!

Geniet nog met zijn allen.